top of page

Conversation Piece

Bijgewerkt op: 7 dagen geleden


Meestal heb ik niet veel moeite om te beginnen aan een blog, als ik van te voren weet waarover ik het wil hebben. Nu het over een nieuw initiatief gaat dat zich nog maar net laat vormen in een concrete activiteiten, merk ik dat ik mijn woorden weeg. Hoe kan ik het best toelichten wat ik verbeeld bij een ontmoeting dat Conversation Piece heet? Ik vlieg het van verschillende kanten aan.


Schilderij

Op Wikipedia is te lezen" A conversation piece refers to a group portrait in a domestic or landscape setting depicting persons chatting or otherwise socializing with each other".

"The Farmer's Return" by Johann Zoffany, 1762.
"The Farmer's Return" by Johann Zoffany, 1762.

Het was sinds de 18e eeuw een opkomend genre in de schilderkunst om het samenzijn van mensen in conversatie te schilderen

Werken van dit soort zijn meestal klein van formaat en beelden, relatief informeel, een groep familieleden of vrienden af. Soms, maar niet noodzakelijkerwijs, zijn ze bezig met een gesprek. De setting kan huiselijk of landelijk zijn.



Mijn intentie met conversation pieces raakt het toevallige informele karakter van samenzijn en misschien ook wel de stilstand in het moment dat een schilderij verbeeldt.


Object

Er is ook de betekenis van een conversation piece als 'praatstuk', een object aan de hand waarvan je het gesprek aan kunt gaan als startpunt. De Erasmus Universiteit Rotterdam maakt daarm elding van in de presentatie van een design toolkit: link .

Het idee om een (kunst)object in te brengen als startpunt voor een conversatie is waar ik ook aan denk,


Gevoel

Ik luister ik op een playlist in Spotify naar een van mijn favoriieten. David Bowie zingt in Conversation Piece


And my hands shake, my head hurts

My voice sticks inside my throat

I'm invisible and dumb and no one will recall me





Het nummer roept bij mij het gevoel op van onmacht om als mens volledig gekend te worden. Het is onmogelijk en toch blijven we proberen. Ons diepste verlangen is volledig één te zijn; onze grootste angst is niet gezien of gehoord te worden,


Andere gespreksvormen kunnen helpen de verbinding en eenwording te vergroten. Ik voel zowel energie om ,met gespreksvormen te experimenteren, als onzekerheid om te organiseren, "Mensen zullen mij toch ook wel een rare snuiter vinden", en toch ga ik door.


Resonantie

Vorig jaar was het mijn jaar van de resonantie. De filosofie van Hartmut Rosa over resonantie gaat over de "razende stilstand" waarin wij ons bevinden. Rosa geeft aan dat niet stilstand maar resonantie met ons zelf, de ander en de oplossing is voor vervreemdig in een hyper versnellende wereld. Zie ook blog

Resonantie kan ontstaan in een moment in een gesprek als het gesprek als het ware vibreert de controle juist even niet aanwezig.


Met een bijeenkomst Conversation Piece is het moment resonantie niet te plannen en het vervolg daarna ook niet. Net als een verliefdheid niet te plannen is en wat het beloop van het leven daarna zal zijn. Zonder ontmoeting geen verliefdheid. Door gesprekken te vormen, is de kans op resonantie te bevorderen.


Respons-ability

In lijn van de resonantie ben ik dit jaar gestart met de focus op respons-ability, het vermogen om respons te geven als tegenhanger van reactief gedrag. Een van de ontwikkelingen waarin ik mijzelf, mijn directe werkomgeving en de wereld daarbuiten in verwikkeld zie is een intense actie-reactiecultuur. Ik heb mij meermaals het afgelopen jaar - ook over mijzelf - afgevraagd: waar is de goede vraag? waar is de nieuwsgierigheid? hoe kom ik uit deze ping-pong-polarisatie?


Ik was heel verbaasd over de eenvoud en logica van het antwoord dat ik vond in de masterclasses Muzische gespreksvormen (HKU), begeleid door Bart van Rosmalen en Peter Rombouts. Het antwoord is dat veranderingen in gesprekken plaatsvinden, net zo goed dat al het vastzitten in gesprekken plaatsvindt. Karl Weick gebruikt de term enactment om het idee aan te duiden dat bepaalde fenomenen (zoals organisaties) worden gecreëerd door erover te praten.


De Conversation Pieces zullen - in ieder geval voor mij - een oefening in responsief gedrag zijn. De tussenruimte mogelijk maken om nét die andere afslag in het beloop van het gesprek te vinden.


Rizoom en 'a place of becoming'

Van origine is een rizoom een biologische term voor wortelstok. Ondergronds zijn planten verbonden. Zo ook zijn wij als mens in netwerken verbonden. Een rizoom is een netwerk met heterogene componenten dat zich niet laat sturen (Gilles Deleuze). Een rizoom kent geen coördinator of baas, heeft geen richting en ‘is’ eigenlijk alleen maar. Het bestaat. De Filosoof Deleuze noemt het zelfs een 'becoming', iets wat wordt. Als je op deze manier naar de werkelijkheid kijkt, ontstaan er opeens heel andere oplossingsrichtingen en interventies,


Een Conversation Piece is 'a place of becoming', Nieuwe inzichten en handelingsperspectieven op vraagstukken zijn niet te plannen....en....ook niet af te wenden....Zij zijn in wording in het netwerk waarin wij zijn.


Drie richtingwijzers voor de uitvoering

Zo. Heb je een beetje een idee? Hoe pakt dat dan uit op een Conversation Piece? Dat wordt uitvinden! Een aantal richtingwijzers kan ik aangeven:

  • minimale facilitatie Ik organiseer en bereid een programma voor met werkvormen. Veel van wat er op zo'n Conversation Piece gebeurt, zal zich ontvouwen. Ik zal vooraf en bij start het programma voostellen en ons samen eigenaar alten zijn van wat er gebeurt. Ik doe wat minimaal nodig is om het comfort van een georganiseerde dag te ervaren. Zoals het gezegde gaat: de slingers, de zaal, de muziek en de catering is geregeld. Nu maken we samen het feestje.

  • gelijkwaardige deelname in de werkvormen Wat mij zo enorm aansprak aan de gespreksvorm die ik meemaakte tijdens de masterclass Muzische gespreksvormen, was het ontbreken van een a priori hoog-laag verhouding, Een intervisiewerkvorm gaat bijvoorbeeld uit van een hulpvrager (laag) en helpers (hoog). Het kan anders. Net zoals in een informeel gesprek in een koffiecorner zijn er in een Coversation Piece geen vooropgestelde verhoudingen, waardoor iedereen even kwetsbaar en comfortabel is. Kennis en ervaring is van nut, maar maakt niet onderscheidend.

  • leren met kunst in de ruime zin Het onderzoekende met kunst kan worden toegepast , zoals dat tot uitdrukking komt in vaardigheden als observeren, interpreteren, ander perspectief inzetten, ontrafelen en opnieuw combineren, opnieuw leren kijken, Je hoeft geen kunstenaar van beroep te zijn om het perspectief van de kunstenaar in de Conversation Piece te hanteren.

    Daarnaast kunnen kunstvormen ingezet worden als object voor het starten van een gesprek. Dat kan beeldende kunst zijn, muziek, dans, theater, film, ....

    Tenslotte kunnen deelnemers met expressieve werkvormen creatief taal geven aan hun vraagstuk of zoektocht. De toevoeging van het performatieve in het onderzoek kan van grote waarde zijn om nader te leren kijken naar vraagstukken die aan bod komen.

Start

Mocht je nu aan willen sluiten bij een van de Conversation Pieces, de eerste staat gepland op vrijdag14 maart van 11.00 - 16.00 in Museum De Fundatie in Zwolle.


aanmelden, informatie








Comentários


proYESmanagement

bottom of page