Wintertijd: 10 praktische tips om zelf en met jouw team winterklaar te zijn




Het leven is een paradox. Zelfs als er ogenschijnlijk zoveel meezit, dat de buitenwereld denkt dat alles crescendo met je gaat, kan je zelf het idee hebben dat het helemaal kak is. Soms zou ik werkelijk niet weten waardoor zo’n gevoel van mweh vandaan komt, terwijl er rationeel gesproken geen enkele reden voor is.

Het kan de wintertijd zijn. Nu de klok in de nacht van zaterdag 27 oktober op zondag 28 oktober weer een uur teruggaat, is het goed om even attent te zijn op jezelf en jouw team.

Voor mij in ieder geval wel. Het heeft even geduurd voordat ik in de gaten had dat de wintertijd met minder licht invloed had op mijn gemoedsrust. In eerste instantie heb ik in de aanloop naar de winter niet in de gaten dat ik onrustig word. Een toename van dynamiek, minder slapen (en minder slaap nodig hebben) en toch heel alert zijn. Het voelt in eerste instantie als een fase van euforie, onoverwinnelijkheid en vanzelfsprekendheid.

Die alertheid is een soort hypergevoeligheid. Ik voel overal Liefde en wordt een beetje – wat ik noem - emotioneel incontinent. Ik flap van alles en nog wat er zo uit. Teveel oprechte verontwaardiging valt niet zo op in onze wereld, te veel liefdesverklaringen des te meer (Gisteren riep ik nog spontaan in een drukke Utrecht Centraal ‘ik hou van jou’ tegen Hans. Welgemeend, maar toch, kan ook anders.) De tekenen zijn er ik voel ze weer aankomen, en die tekenen manifesteren zich in een werk- en leefomgeving waarin presteren en gewaardeerd worden centraal staat.

Wat te doen? Het antwoord is simpel: stil staan en dankbaar zijn. Daarom als een reminder aan mijzelf en als liefdesverklaring aan de lezer: 10 praktische tips voor jou zelf en jouw team om winterklaar te zijn.

1. Gelukspot

Ik mis dit jaar de gelukspot enorm. Vorig jaar schreef ik ieder vrijdagavond waar ik het meest dankbaar voor was in die afgelopen week. Het bleek niet alleen een moment om te beseffen wat werkelijk van waarde is voor mij, aan het einde van het jaar heb je zoveel geluk terug te vinden in een jaar, dat je daar weer immens gelukkig van wordt. De wekelijks blurr is ook zo’n momentje, een gelukspot is beter.

2. Dankboek

Voor wie het aankan om iedere dag zijn dank uit te spreken voor de mooie dingen die zijn gebeurd is het dankboek een mooie keuze. Via de correspondent is het dankboek te bestellen en kun je dagelijks tips en aanmoediging krijgen. Een variant op de gelukspot en in die variatie intensiever en meer therapeutisch van aard.

3. Niets doen Klinkt te suf voor woorden: gewoon niets doen. In een tijd van grote onrust kan ik echt geen 15 minuten stil op de bank zitten zonder ‘iets te willen doen’. Zo suf is het dus niet en ik daag je uit: ga maar eens na eten ‘s avonds op de bank zitten en zit 15 minuten stil voor je uit staren zonder te bewegen en niets anders te doen dan je gedachten te volgen en te laten gaan.

4. Mindfulness Doe je al aan yoga, dan zie je mindfulness oefeningen waarschijnlijk als een extraatje. Waar ik erg veel plezier aan beleef is de app Bhudiffy met verschillende begeleide korte meditaties die je op diverse momenten kunt doen, zelf als je online bent. Mooie app, nuttige toegankelijke oefeningen, ook voor degene die niet van ’hocus pocus’ houdt.

5. Naar buiten en wandelen Naar buiten en bewegen heeft twee voordelen. Ten eerste het licht: niets kan daglicht in licht intensiteit vervangen, dus ben je net als ik gevoelig voor de donkere dagen? Ga naar buiten! Ten tweede: bewegen – wandelen is goed genoeg – maakt niet alleen dat je hormonale huishouding weer even gereshuffeld wordt, je krijgt als je in een park, in een bos of op het strand loopt ook nog prikkels waar je rustiger van wordt. Doen, juist als je je mweh voelt.

6. Cirkeltechniek in de retro De cirkeltechniek is een techniek om al gemaakte progressie zichtbaar te maken en te waarderen. Hij gaat als volgt. Eerst teken je twee cirkels op een groot vel papier, een binnen cirkel en een buitencirkel. De binnen cirkel gaat over de progressie die al geboekt is; de buiten cirkel gaat over progressie die nog bereikt moet worden. Je kunt de cirkels gebruiken door de volgende vier stappen toe te passen:

  • Wat is het onderwerp waar je de cirkels voor wilt gebruiken?

  • Binnen cirkel: Welke progressie heb je al bereikt sinds je begon te werken aan dat onderwerp?

  • Buitencirkel: Welke verdere progressie wil je boeken?

  • Kies een volgend stapje voorwaarts.

7. Terraspunten thermometer tijdens de daily stand-up Teken op flip-over vel een thermometer van 0 punten (van onderen) tot 100 punten (boven). Versier de flip-over eventuele met slingers, toeters, vrolijkheid.Stel tijdens de daily de vraag "zijn er mog terrasspunten te verdienen?". de deelnemers noemen een succes en die wordt dan door het geven van een score, uitgedrukt tussen 1-5 vingers gewaardeerd. De gemidelde score wordt dan toegevoegd aan het reeds bereikte aantal punten, net zo lang tot de thermometer de 100 punten heeft gehaald. Dan is het tijd om samen naar het terras te gaan en de successen te vieren!

8. Gewoon een gesprek met wat lekkers.

Ga tijdens een rertrospective zitten. Zet wat lekker te drinken en te eten klaar en begin met elkaar een gesprek over “hoe het gaat? Vertraag en neem gas terug en laat je verrassen door wat er zo in het gesprek naar voren komt!

9. Team naar buiten Doe de retrospective eens wandelend buiten. zoals de walking retrospective in het Amsterdamse bos:

  • Zet individueel op post-it rapportcijfer en observaties

  • Loop in tweetalen en wissel uit (10 min)

  • Deel wandelend elkaars verhalen over cijfer en observaties plenair (10 min)

  • Reflecteer al lopend op de cijfers en observatie en kom in nieuwe tweetallen tot geleerde lessen (10 min)

  • Deel de geleerde lessen (10 min)

  • Kom in weer nieuwe tweetallen al wandelend met max 2 verbetervoorstellen (10 min)

  • Kies en concretiseer de verbetervoorstellen plenair (10 min)

10. Complimentendouche Sta eens stil met te team samen bij wat eenieder geode doet. Geef elkaar om beurten een douche van oprechte eerlijke complimenten. De douche alleen maar ontvangen.

Nog even en dan gaat de zomertijd in. De zon schijn en er is (nog) geen regen. Naar buiten!

Want ik hou van jou

is niet de sleutel tot de ander

maar ik hou van mij

al klinkt het bot en slecht

want wie van zichzelf houdt

die geeft pas echt iets kostbaars

als hij ik hou van jou

tegen een ander zegt.

Harry Jekkers